5 tips om doeltreffend te factureren

Zo zorg je voor een goede factuur

Een goede facturatie verkleint de kans op wanbetaling enorm. Maar weet je ook hoe je doeltreffend en efficiënt kan factureren?

1. Kies voor volledigheid

Dat wil zeggen dat je zeker ook details mag vermelden. Hoe vollediger je bent, hoe meer het in je voordeel speelt.

Controleer ook goed het btw-nummer of ondernemingsnummer van je klant! Dat kan je nakijken op de website van de Federale Overheid. Controleer daarbij meteen ook het adres.

Zorg dat je algemene verkoopwaarden toegevoegd zijn bij de facturatie.

2. Verzend je factuur zowel per post als per email

Op die manier sluit je de kans uit dat de factuur ‘verloren’ raakt.
Klassiekers als ‘de hond heeft de post opgegeten’ of ‘het is verloren geraakt in mijn SPAM’ zijn dan meteen ook niet meer van toepassing.

3. Factureer snel

Hoe sneller je factureert na levering of afwerking van je diensten, hoe kleiner de kans op wanbetaling!

4. Vraag een actie

Stel bijkomende vraag tot actie in de begeleidende email of brief bij de factuur.

Deze actie moet natuurlijk niet het betalen zelf zijn, maar stel bijvoorbeeld een praktische vraag of een vraag om feedback. Als de klant daarop reageert, heb je meteen ook bewijs dat de factuur ontvangen is en kan hier later geen discussie meer over zijn.  

5. Zorg dat je eigen boekhouding op punt staat

Zorg dat de uitgaande factuur correct verwerkt is in je eigen boekhouding.
Je facturenboek heeft een belangrijke juridische waarde bij eventuele latere discussies zoals bijvoorbeeld over de datum van verzending.

Blijft de betaling ondanks een correcte facturatie toch uit?

Wacht dan niet te lang om stappen te ondernemen! Unpaid kan je helpen bij de invordering van openstaande B2B-facturen. In een paar minuten dien je online een claim in, waarna de deurwaarder binnen 5 werkdagen naar je klant thuis gaat met een officiële aanmaning tot betalen. En dat werkt! Gemiddeld wordt 85% van de openstaande bedragen binnen 30 dagen terugbetaald, inclusief het voorschot van Unpaid en max. 10% schadevergoeding.

Ook genoeg van onbetaalde facturen?

Stuur uw gegevens door en wij regelen de rest!
Start met het invullen van je BTW-nummer in onderstaand veld om een claim in te dienen.