5 tips om doeltreffend te factureren

Voorkom wanbetaling met duidelijke facturen en sterk debiteurenbeheer

Efficiënte facturatie verkleint de kans op wanbetaling zienderogen. Maar hoe begin je daaraan? We zetten enkele tricks op een rij die er, naast de wettelijke factuurvereisten, voor zorgen dat je klanten beter betalen.

tips facturatie

1. Kies voor volledigheid

Hoe vollediger je bent, hoe meer kans dat je klant vlot betaalt. Ook details zijn dus welkom op een factuur.

Controleer ook grondig het btw-nummer of ondernemingsnummer van je klant! Dat kan je nakijken op de website van de Federale Overheid. Dubbelcheck zeker ook het adres van de klant.

Voeg je algemene verkoopwaarden toe. Ze zorgen ervoor dat je sterk in je schoenen staat wanneer er discussie ontstaat over de factuur.

2. Verzend je factuur zowel per post als per email

Op die manier sluit je de kans uit dat de factuur ‘verloren’ raakt.
Klassiekers als ‘de hond heeft de post opgegeten’ of ‘het is verloren geraakt in mijn SPAM’ zijn meteen niet meer bruikbaar. 

factuur verzenden

 

3. Factureer snel

Hoe sneller je factureert na levering of afwerking van je diensten, hoe kleiner de kans op wanbetaling.

Maak werk van een doordacht debiteurenbeheer. Zo kan je meteen actie ondernemen wanneer een betaling toch uitblijft.

4. Stel je klant nog een vraag

Zet je klant aan om te reageren op de e-mail of brief waarbij je factuur zit.

Stel bijvoorbeeld een praktische vraag of vraag naar feedback. Als de klant daarop reageert, heb je meteen bewijs dat de factuur aangekomen is. Zo kan hierover geen discussie meer bestaan.  

5. Zorg dat je eigen boekhouding op punt staat

Zorg dat de uitgaande factuur correct verwerkt is in je eigen boekhouding.
Je facturenboek heeft een belangrijke juridische waarde bij eventuele latere discussies, bijvoorbeeld over de datum van verzending.

factuur snel

 

Heb je correct gefactureerd, maar blijft de betaling uit?

Wacht dan niet te lang om stappen te ondernemen! Unpaid kan je helpen bij de invordering van openstaande B2B-facturen.

In een paar minuten dien je online een claim in, waarna de deurwaarder binnen 5 werkdagen naar je klant gaat met een officiële aanmaning tot betalen. En dat werkt!

In 89% van de gevallen heb je de openstaande bedragen binnen de 30 dagen op je rekening. Inclusief je voorschot aan Unpaid

Ook genoeg van onbetaalde facturen?

Stuur jouw gegevens door en wij regelen de rest! Start hier met het invullen van je BTW-nummer. De rest wijst zichzelf uit.

Zit je met een onbetaalde factuur en heb je vragen over de werking van Unpaid? Bel snel naar +32 9 396 34 00 of laat ons hier weten wanneer je wil worden opgebeld.

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.