6 redenen waarom je twijfelt om facturen in te vorderen

En waarom dat onterecht is...

Onbetaalde of late facturen kunnen dramatisch zijn voor de liquiditeit van je zaak. Toch wachten veel ondernemingen (te) lang voor ze effectief stappen nemen. Wij gingen na bij bedrijven waarom zij twijfelen om hun openstaande facturen in te vorderen. Hieronder vind je de voornaamste redenen. En ook waarom die onterecht zijn…

1. “Ik wil mijn klant niet verliezen”

De meest voorkomende reden is de angst om de klant te verliezen. Dat is natuurlijk ook een mogelijk gevolg. Maar dat maakt het geen argument om je facturen te laten aanslepen. Geen klant is nog steeds beter dan een niet-betalende klant, toch?

Opgelet, we bedoelen zeker niet dat je meteen de grove middelen moet inzetten bij een klant die anders wel goed betaalt. En al zeker niet zonder vooraf een betaalherinnering  te sturen of eventueel eens te bellen. Maar als er na één of meerdere aanmaningen geen antwoord komt, kan je klant het je ook niet kwalijk nemen dat je verder actie neemt. 

(Lees ook: Eerstehulp bij onbetaalde facturen)

2. “Ik heb geen zin in administratieve rompslomp”

Een procedure opstarten wordt geassocieerd met veel administratieve rompslomp. En dat is voor veel ondernemingen een reden om het gewoon niet te doen. Onterecht. Ons online platform unpaid.be is ontwikkeld om volledig online en in amper 5 minuten een claim in te dienen. Daarna is je werk klaar. Je wordt op de hoogte gehouden via e-mails met updates en je kan steeds de status van je claims opvolgen in je eigen account.

(Klik hier om te zien hoe gemakkelijk het gaat)

Bovendien bieden ook veel boekhoud softwares een rechtstreekse integratie aan met unpaid.be. Werk je met Exact online, Teamleader, Billit of Yuki? Dan kan je claims rechtstreeks indienen vanuit je eigen platform.

3. “Kan ik nog wel terug?”

“Kan ik nog terug als de procedure in gang is gestoken?”  Deze vraag krijgen we bij unpaid.be vaak te horen. Het antwoord is “Absoluut”.
Het gebeurt regelmatig dat een wanbetaler na de eerste aanmaning van de deurwaarder rechtstreeks contact opneemt met de onderneming om alsnog te betalen. Jij hebt dan zelf steeds de keuze of en hoe je dit met je klant regelt. Met andere woorden, je bent en blijft de baas over wat er gebeurt met je onbetaalde factuur.

4. “Het is te duur”

“Advocaten en rechtbanken zijn duur.” Dat is waar. Maar dankzij enkele wetswijzigingen en unpaid.be hoef je geen advocaat in te schakelen of via de rechtbank te passeren.  

Hoeveel kost het dan? Als je een claim indient via unpaid, zijn er een aantal kosten die je moet voorschieten. Die kosten zijn wettelijk bepaald en kan je hier duidelijk terugvinden. We hebben het over een som tussen € 166,93 en maximaal € 394,41 excl. btw (voor facturen boven de € 37.200,00).

We spreken hier over voorschieten omdat deze kost, samen met het volledige bedrag op je factuur, ook door je debiteur wordt terugbetaald.  

5. “Het is te drastisch”

Dit is een veelgehoorde uitspraak. Je wilt je geld wel krijgen, maar je wilt ook niet overdreven hard optreden. Maar is dat écht nog een terechte twijfel als je na herhaaldelijke aanmaning nog steeds geen reactie of betaling krijgt?

Bovendien hoeft een procedure ook niet ‘extreem’ of ‘onnodig hard’ te zijn. Via Unpaid gaat de procedure heel snel: gemiddeld volgt er al een betaling binnen 30 dagen. Dat is goed voor je bankrekening, maar ook voor die van je debiteur. De kosten zijn namelijk ook voor hem beperkt tot € 166,93 en maximaal € 394,41 excl. btw. Vroeger kwamen hier ook nog de kosten van de rechtbank en advocaten bij.

6.“Het is de moeite niet voor zo’n klein bedrag”

Dat is een van de grootste mythes die leven bij ondernemers. Voor de wetswijziging in 2016 moest je inderdaad nog naar de rechtbank en een advocaat inschakelen. Dat deed de kosten van de procedure oplopen, wat soms duurder uitdraaide dan de factuur gewoon onbetaald laten. Jammer, want klein of groot bedrag, het is wel je geld. Bovendien maken vele kleintjes wel een groot tekort op het einde van de rit… .

Met Unpaid is de kost van een procedure zodanig beperkt dat het ook voor ‘kleinere’ bedragen de moeite is om toch in te vorderen.

Herkenbaar?

Heb jij ook nog een onbetaalde factuur liggen en heb je verdere actie uitgesteld omwille van een van bovenstaande redenen? Dan is het misschien toch eens tijd om achter je geld aan te gaan.

Probeer het eens via unpaid.be, je zal zien dat het werkt en dat het je geen geld of tijd kost.

Dien hier je eerste claim in:

Klaar om uw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.

Hier vind je de antwoorden op de meest courante vragen. Je mag ons ook steeds contacteren, dan helpen we je graag verder.