Vermijd wanbetaling al van bij de offerte

Zo beperk je van bij het begin de kans op wanbetaling

Onbetaalde facturen zijn een bron van frustratie voor elke onderneming. Maar wist je dat je zelf de kans op wanbetaling op voorhand al kan inperken? Lees hier welke 5 stappen ervoor kunnen zorgen dat jij van bij het begin ingedekt bent!

1.Wees duidelijk en volledig

Een duidelijke, volledige offerte bevat je algemene voorwaarden én een uitdrukkelijk akkoord van de klant.

Waarom?

Als je in de offerte duidelijk verwijst naar je algemene verkoopsvoorwaarden, is er achteraf weinig ruimte voor discussie. Laat je offerte ook ondertekenen of bevestigen door de klant per e-mail. Enkel mondeling (ook telefoon) volstaat niet. Zo kan er achteraf ook geen twijfel zijn over de prijs of een ander element van de bestelling.

2.Controleer de kredietwaardigheid van je klant

Als je een prestatie of levering doet voor een groot bedrag, controleer je best op voorhand de kredietwaardigheid van de klant. Via kredietbureaus kan je rapporten raadplegen die je ofwel kunnen geruststellen of je net waarschuwen. Dit kost een paar euro, maar voorkomen is nog steeds beter dan genezen.

3.Vraag een voorschot

Twijfel je over de kredietwaardigheid van een klant, vraag dan een voldoende groot voorschot. Zo ben je toch al gedeeltelijk ingedekt bij eventuele wanbetaling.

4.Hoe goed zijn je algemene voorwaarden?

Zonder juridisch geldige algemene voorwaarden, heb je bij wanbetaling geen poot om op te staan.

Het spreekt dan ook voor zich dat je algemene voorwaarden tip top in orde moeten zijn! Heb je ooit algemene voorwaarden laten schrijven of ze zelf geschreven? Misschien zelfs gewoon gekopieerd van anderen?

Laat dan nu alles vallen en kijk zeker na of ze nog up-to-date zijn

De wetgeving is de laatste jaren veranderd, waardoor de kans bestaat dat je voorwaarden nog niet zijn aangepast. Misschien is ondertussen ook je onderneming en de werking ervan geëvolueerd, waardoor er een aanpassing nodig is. 

5.Bevestig zoveel mogelijk per email

Bevestig alle afspraken die belangrijk zijn per mail, niet via telefoon. Ook hier zorgt een bevestiging op (digitaal) papier ervoor dat er later geen discussie kan zijn over wat je met de klant hebt afgesproken.

Zit je, ondanks een goede offerte en duidelijke afspraken, nog steeds te wachten op een betaling?

Unpaid kan je hierbij helpen! In een paar klikken dien je online een claim in en binnen 5 werkdagen gaat de deurwaarder naar je klant thuis met een officiële aanmaning tot betalen. Gemiddeld krijg je binnen 30 dagen je geld, het voorschot van Unpaid en een schadevergoeding van max.10% terug.