Wanbetaling: nefast voor je liquiditeit

Je hebt gekozen voor een eigen onderneming omdat je de droom hebt om iets moois uit de grond te stampen waar je klanten mee helpt. De occasionele stress, de lange dagen en administratie neem je erbij. No pain no gain, toch? Het enige waar je maar geen vat op krijgt, is wanbetaling. Wat te doen met klanten die niet of veel te laat betalen? Want vergis je niet: ze zijn wel degelijk nefast voor de financiële gezondheid van je bedrijf.

Harde cijfers liegen niet

Uit een grootschalig onderzoek door ‘Graydon Belgium(december 2017) blijkt dat wanbetaling voor ondernemers en bedrijfsleiders een serieus probleem is met weinig beterschap in het vooruitzicht:

  • het aantal betalingen dat niet of te laat gebeurt, is sinds 2014 gestegen met 35% ;
  • de economische schade door wanbetalingen en faillissementen wordt berekend op maar liefst 10,5 miljard euro;
  • in 2016 zorgden de betalingen van meer dan 30 en 90 dagen na vervaldatum ervoor dat ons bedrijfsleven een winstbedrag misliep voor een equivalent van 20000 arbeidsplaatsen.

Harde cijfers die er niet om liegen en onmiskenbaar een impact hebben op jouw liquiditeit als ondernemer. Want door laattijdige betalingen kom je onvermijdelijk in probleemsituaties terecht, die je beletten om

  • te investeren,
  • je eigen betalingen correct te doen,
  • nieuwe mensen aan te werven …

Kortom: wanbetaling is een gigantische hindernis om je bedrijf gezond te houden. Meer nog: het is een reële bedreiging voor je voortbestaan en kan in het ergste geval zelfs tot faillissement leiden.

Laat je niet doen: anticipeer en reageer

Verder in het onderzoek van Graydon bevestigt ongeveer 50% van bevraagde bedrijfsleiders die een faillissement aanvroegen, dat wanbetaling een van de oorzaken was en dat een stipte betaling het faillissement had kunnen voorkomen. Laat het als bedrijfsleider dus niet zo ver komen maar anticipeer en onderneem actie:

  • Houd voet bij stuk en wijk niet af van de regel: facturen MOETEN binnen de afgesproken termijn betaald worden. De richtlijnen op Europees niveau ondersteunen je daarin.

  • Weet dat je bij laattijdige betaling altijd het recht hebt om een intrest- en kostenvergoeding te vorderen op de wanbetaler.

En nee, natuurlijk stap je daarvoor niet makkelijk naar de rechter. Want daar hangt ook weer een prijskaartje aan vast, het is tijdrovend en eigenlijk is het te drastisch. Je wilt je klant niet verliezen.

Gelukkig is er ook een andere oplossing: Unpaid.

Unpaid: B2B facturen snel en goedkoop online invorderen

Dankzij een wetswijziging in 2016 kan je ook zonder tussenkomst van een rechter je betalingen afdwingen. Via het platform unpaid.be kan dat gewoon online. 

Heb je een openstaande, onbetwiste B2B factuur?

  • Surf naar unpaid.be

  • Dien snel en eenvoudig een claim in

  • Betaal een voorschot en… relax
  • Binnen 5 werkdagen gaat de deurwaarder met een aanmaning tot betalen naar je klant thuis

 Gemiddeld worden facturen al binnen 30 dagen betaald.

En nee, daar hangt geen duur prijskaartje aan vast. Bovendien zijn de beperkte kosten voor de procedure ook voor je debiteur.  Zo krijg je op het einde van de rit niet alleen 100% van je openstaande factuur, maar ook het volledige voorschot terugbetaald.

Ontdek Unpaid hier