5 tips met betrekking tot betalingstermijnen

Op elke factuur die je verstuurt of ontvangt moet er een betalingstermijn staan. De tijd die je krijgt of geeft om de factuur te betalen. De meest voorkomende termijn is 14 dagen maar sommige bedrijven geven een langere periode van 30 dagen of meer. De betalingstermijn is hoe dan ook een belangrijk aspect voor de financiële gezondheid van je bedrijf. We geven je hieronder 5 tips om er goed mee om te gaan.

Zorg ervoor dat de betalingstermijn redelijk is.

Maar wat is redelijk? 14 of 30 dagen wordt courant gehanteerd. Denk hier goed over na, de meeste klanten zullen immers pas betalen op vervaldag. Een langere betaaltermijn verlaagt dus je liquiditeit. Zorg er altijd voor dat deze termijn is opgenomen in de algemene voorwaarden die je klant aanvaardt bij de bestelling van je producten en diensten. Zo vermijd je discussie.
 

Stuur op tijd een herinnering

Als je niet binnen de termijn betaald wordt dan moet je zo snel mogelijk achter je geld aan. Natuurlijk kan je klant een betaling gewoon vergeten zijn. In dat geval stuur je hem een herinnering. “Vergeet” een klant systematisch om te betalen dan dringt een meer doortastende aanpak zich op.

herinneringsbrief

 

Blijf vriendelijk

Hoe vervelend late betaling ook is, probeer de kalmte te bewaren en vriendelijk te blijven. Zeker bij een eerste herinnering. Komt er geen reactie? Dan mag je toon wat meer dwingend. Bij hardleerse klanten mag een meer dwingende toon al bij de eerste aanmaning. Verwijs gerust meteen naar de verschuldigde extra kosten die vermeld staan in je algemene voorwaarden.

Bel je klant op bij late betaling

Betaalt een klant nog altijd niet na je aanmaning? Bel hem dan op en leg duidelijk uit wat de volgende stappen en de gevolgen zijn. Geef duidelijk je ultieme deadline aan en wees consequent. Het heeft geen zin om met bepaalde stappen te dreigen als je niet bereid bent om ze te ondernemen. Slechte betalers hebben dat heel snel door. Bevestig eventueel telefonisch gemaakte afspraken steeds op mail.

bellen met debiteur

 

Schakel Unpaid in

Betaalt je klant, ondanks je inspanningen, nog altijd niet? Ben je het mailen en bellen uiteindelijk beu? Schakel dan Unpaid in. Wij gaan onmiddellijk aan de slag om de betaling af te dwingen via ons online platform.

Probeer Unpaid hier uit: 

Klaar om uw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.

Zit je met een onbetaalde factuur en heb je vragen over de werking van Unpaid? Bel snel naar +32 9 396 34 00 of laat ons hier weten wanneer je wil worden opgebeld.