Wanbetalers: de signalen waaraan je ze herkent

Elke onderneming krijgt vroeg of laat wel eens te maken met een wanbetaler. Als je klanten plots niet meer correct betalen, heeft dat gevolgen voor je cashflow. Om dat te vermijden, kan je een wanbetaler maar beter tijdig herkennen. We geven je alvast enkele signalen mee die een belletje moeten doen rinkelen.

Er komt een verandering in het betalingspatroon


Als je klant altijd vlot betaalde binnen de afgesproken periode maar de laatste tijd niet meer, dan klopt er iets niet. Het hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat er een financieel doemscenario boven zijn hoofd hangt, maar je kan er hem toch beter eens over opbellen.

Discussies over de bestelling of factuur.


Was je klant doorgaans tevreden maar begint hij plots systematisch te klagen over je dienst, product of factuur? Voldoet de kwaliteit niet langer volgens hem? En begint hij terugbetalingen of korting te eisen? Dan bestaat de kans dat hij interne, financiële problemen heeft.
 

discussie betaling

 

Een andere manier van communiceren

Als je klant betalingsuitnodigingen begint te negeren, systematisch uitstel vraagt en bovendien steeds moelijker te bereiken is, wijst dat vaak op problemen binnen het bedrijf.

Wijzigingen in het management

Neem het management bij je klant af en toe eens onder de loep. Interne wijzigingen op hoog niveau zijn vaak een gezondheidsbarometer voor bedrijven. Zeker op financieel vlak.
 

change management

 

Hoog personeelsverloop

Medewerkers binnen de onderneming voelen als geen ander aan dat de financiële situatie van het bedrijf slechter wordt. Merk je dat er bij je klant heel wat personeelsverloop is? Dan is dat misschien een goed moment om zijn kredietwaardigheid nog eens te checken.

Negatief nieuws in de media

Slecht nieuws verspreidt zich als een lopend vuurtje. Wanneer je klant in slechte papieren zit, lees je het gegarandeerd wel ergens. Lees dus zeker de recensies of artikels die over je klant werden gepubliceerd.

Wat kan je doen als leverancier?

  • Check de kredietwaardigheid

    De kredietwaardigheid van je klanten regelmatig nakijken is sowieso een goed idee. Zorg ervoor dat je anticipeert op mogelijke problemen.
     
  • Ontwikkel een policy

    De kredietwaardigheid checken is één ding. Maar wat doe je vervolgens met de info die dat oplevert? Bepaal op voorhand hoe je te werk zal gaan. In welke gevallen wil je een voorschot? Vanaf wanneer weiger je nieuwe bestellingen als er nog facturen open staan? Een goede policy zorgt niet alleen voor transparantie naar je klanten maar biedt ook je medewerkers een houvast.
     
  • Zorg voor duidelijke algemene voorwaarden.

    Bij voorkeur hoef je nooit te verwijzen naar je algemene voorwaarden. Maar als je ze nodig hebt, kunnen ze maar beter in orde zijn. Zorg er dus eerst en vooral voor dat je er hebt. En vervolgens dat je klant ze aanvaard heeft. Heb je er nog geen? Vertrek dan van dit voorbeeld.
     
  • Maak een plan voor je debiteurenbeheer.

    Hoe snel stuur je een eerste rappel? Hoevéél rappels ga je sturen? Via welk kanaal (mail, aangetekende brief…)? Wanneer stop je met herinneringen sturen en wat doe je dan? Maak een plan van aanpak op voor jezelf en je medewerkers.

En als het misloopt?

Dan schakel je Unpaid in. Als je klant ondanks al je mails, rappels en inspanningen nog altijd niet betaalt, dan schieten wij in actie. Start je dossier op in een paar eenvoudige stappen en we gaan aan de slag:

Dien hier jouw onbetaalde factuur (of facturen) in:

Klaar om uw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.

Wil je eerst wat meer informatie? Bel ons even op via 09/396 34 00 of laat ons hier weten wanneer wij jou kunnen bereiken.