Wat is factuurfraude en hoe bescherm ik mezelf ertegen?

Factuurfraude. Al ooit van gehoord? Naast phishing is het een veelvoorkomende vorm van fraude. Hierbij vervangt een oplichter het rekeningnummer van je leverancier door zijn eigen rekeningnummer. Je leverancier werd niet betaald, want oplichters zijn er vandoor met jouw geld.

factuurfraude

 

Wat is factuurfraude?

We spreken van factuurfraude als oplichters een factuur vervalsen. De criminelen onderscheppen een echte factuur van een van jouw leveranciers. Jij krijgt een kopie waarop ze het rekeningnummer hebben aangepast.

Als ontvanger heb je niets in de gaten. De factuur ziet er – los van het rekeningnummer – identiek uit aan een gewone factuur.

Krijg je dus een herinnering voor een factuur die je al betaald hebt, dan ben je misschien het slachtoffer geworden van factuurfraude. Dat kan iedereen overkomen, zowel als consument als in een B2B-context.

 

Hoe gaan de oplichters te werk?

Factuurfraude begint bij het onderscheppen van een factuur. En daar zijn oplichters vaak creatief in:

  • Ze halen een factuur uit je brievenbus of uit het papierafval dat op straat klaarstaat voor afhaling.
     
  • De oplichters vissen facturen uit de rode brievenbus of stelen ze zelfs bij sorteercentra van postbedrijven.
     
  • Ze hacken het informaticasysteem van je leverancier. Vervolgens onderscheppen ze de facturatiemails en wijzigen ze het rekeningnummer.
    Deze digitale factuurfraude komt vaker en vaker voor. We raden je aan om ook op je hoede te zijn bij de facturen die elektronisch ontvangt.

 

Ook om het rekeningnummer aan te passen, komen zulke criminelen vindingrijk uit de hoek:

  • Ze scannen de oorspronkelijke factuur in en passen met software de gegevens van de verzender aan.
     
  • Ze voegen een brief toe aan de factuur met de vermelding dat het rekeningnummer gewijzigd is.
     
  • Of ze plakken op de factuur een sticker met deze melding.


wat is factuurfraude?

 

Hoe bescherm je jouw onderneming tegen factuurfraude?

Wees clevere oplichters te slim af en let op volgende zaken:

  • Neem de tijd om het rekeningnummer op de factuur te vergelijken met het rekeningnummer op de website of bestelbon van je leverancier. Check in je banking app of je eerdere facturen op hetzelfde rekeningnummer betaalde.
     
  • Het is altijd aangeraden om extra waakzaam te zijn als je de melding ziet van een nieuw rekeningnummer
     
  • Bel gerust de leverancier op. Gebruik het nummer dat jij kent of online vindt, mogelijk is ook het telefoonnummer aangepast.
     
  • Link rekeningnummers aan bedrijven in jouw boekhoudsysteem. Zo ontdek je sneller wijzigingen.
     
  • Let op de verzenddatum van de factuur en de datum waarop je de factuur ontving. Wees op je hoede als de factuur lang ‘onderweg’ was. Een kleine week of meer is verdacht. Dat kan betekenen dat de echte factuur onderschept werd.
     
  • Ontvang je de factuur via e-mail? Controleer eerst of het e-mailadres correct is. Twijfel je nog steeds? Het is mogelijk om het IP-adres van de verzender te achterhalen via www.whois.com.
     

Te laat! Ik heb de vervalste factuur betaald …

  • Keep calm and … contacteer eerst de leverancier. Misschien is het toch een vergissing en komt alles nog goed. In elk geval kan de leverancier dankzij jouw melding de nodige maatregelen nemen.
     
  • Blijkt het echt om factuurfraude te gaan? Meld dit zo snel mogelijk bij je eigen bank en die van het frauduleuze rekeningnummer.
     
  • Dien klacht in bij de politie. Dat kan op meldpunt.belgie.be.
     

Bron: FOD Economie