Kunnen er bijkomende kosten zijn?

Wanneer je een dossier bij ons indient, vragen wij je een voorschot. Hiermee betalen wij de gerechtsdeurwaarderkosten. Eens je dossier volledig is afgerond en de factuur geïnd, betalen we je dit voorschot integraal terug.

Bij Unpaid stellen we voor elk dossier dat we ontvangen alles in het werk om het tot een goed einde te brengen. Maar 100% succes kunnen we jammer genoeg niet garanderen. We werken nu eenmaal in een omgeving van wanbetalers. We zijn dan ook trots op onze succesratio van om en bij de 75%.

Is jouw dossier bij de 25% dossiers die we ondanks onze inspanningen niet kunnen regelen, dan kan er dus een kost zijn. Gelukkig krijg je bijna altijd een deel van het betaalde voorschot terug. Bovendien zullen we bovenop dit voorschot nooit bijkomende kosten aanrekenen zonder dat we dit vooraf met jou bespreken. Volstaat je voorschot niet, dan nemen wij de gemaakte bijkomende kosten op ons. Dat kunnen we wél 100% garanderen.

Hoe berekenen we de terugbetaling bij een niet-geregeld dossier?

  • Stopzetting in overleg met jou
    Tijdens het indienen van jouw dossier onderzoekt ons systeem gratis en automatisch de solvabiliteit van je klant. Omdat we niets aan het toeval willen overlaten, voert ook onze gerechtsdeurwaarder nog een solvabiliteitsonderzoek uit. Zo gaan we na of de solvabiliteit van jouw klant recent niet sterk is verslechterd.

    Schatten we, op basis hiervan, de kans groot in dat je klant niet zal kunnen betalen, dan bespreken we met jou of we verdergaan. Wil je dat niet, dan storten we jouw voorschot terug na aftrek van €90 (excl. btw) voor de dossierkosten en het solvabiliteitsonderzoek.

    Als er voor deze optie gekozen wordt ontvang je ook automatisch en gratis een attest van oninbaarheid. Met dit attest kan je eenvoudig de openstaande schuld uit je boeken halen en eventuele reeds betaalde BTW recupereren.
     
  • Stopzetting door betwisting van de factuur
    Nadat de gerechtsdeurwaarder een aanmaning aan je klant overhandigd heeft, kan die binnen een periode van 38 dagen nog steeds protest aantekenen. Voldoet dit protest bovendien aan de juiste vormvereisten? Dan wordt jouw factuur juridisch niet langer als onbetwist beschouwd en zijn we verplicht om de invorderingsprocedure stop te zetten. Onze cijfers zijn op dit vlak gunstig: we moeten maar 4 tot 5% van de dossiers om deze reden beëindigen.

    Ben jij in dat geval, dan storten we jouw voorschot terug na aftrek van de dossierkosten en de gemaakte gerechtsdeurwaarderkosten. Doorgaans krijg je ongeveer de helft van je voorschot terug. Al hangt het precieze bedrag af van het moment waarop de klant de factuur betwist. Deze kost kan je uiteraard meenemen in een procedure via de rechtbank mocht je besluiten daartoe over te gaan.
     
  • Stopzetting door faillissement van je klant
    Binnen de markt van slechte schulden kunnen we nooit volledig uitsluitsel geven wat de toekomst voor jouw klant zal brengen. Dankzij ons dubbel solvabiliteitsonderzoek komt het weinig voor dat een klant failliet gaat terwijl onze procedure loopt.

    Gaat jouw klant toch failliet nadat de gerechtsdeurwaarder het vonnis heeft verkregen, dan is je voorschot meestal opgebruikt. Als de effectief gemaakte gerechtsdeurwaarderskosten toch lager zijn dan jouw voorschot, storten we jou uiteraard het resterende bedrag terug.
     

Kort samengevat: een niet-geregeld dossier (25% van de gevallen) kan je iets kosten, maar die kost ligt nooit hoger dan het voorschot dat je aan ons hebt betaald. Meestal zal je nog een deel van je voorschot terugkrijgen. We rekenen nooit bijkomende kosten aan bovenop het voorschot tenzij we daarvoor expliciet je toestemming hebben gevraagd.