Een factuur invorderen zonder je klant te schofferen, hoe doe je dat?

Voor jouw onderneming is het belangrijk dat je klanten snel betalen. Je hebt deze inkomsten nodig om je eigen kosten te betalen en je zaak te laten groeien. Tegelijk wil je gezonde klantenrelaties opbouwen en behouden. Want een goede klant verliezen heeft ook een negatieve impact op jouw business. Een gezonde klantenrelatie zorgt voor een gezonde inkomstenbron. Maar wat doe je als een goede klant niet of te laat betaalt? Hoe kan je een onbetaalde factuur invorderen zonder de klantenrelatie te beschadigen? Enkele tips vanuit onze ervaring!

Een factuur invorderen zonder je klant te schofferen, hoe doe je dat?

 

Zo verzeker je je goede klantenrelatie

 

1. Ga in de schoenen van jouw debiteur staan
 

Probeer te achterhalen waarom jouw klant niet betaalt. Misschien heeft die een aanvaardbare reden. Als je die kent, kan jij je positie bepalen en reageren op een manier die je relatie met de klant veilig stelt.

Zorg alleen dat je geen weken verliest voor je hier zicht op krijgt. Eén telefoontje naar je klant al wonderen verrichten. Weet je niet goed hoe je zo’n telefoongesprek het beste aanpakt? Ook daarvoor hebben we een resem handige tips.

2. Pak het persoonlijk aan

Veel ondernemingen sturen hun eerste aanmaning via e-mail of met de post. Daar is niks mis mee, maar we zien dat zulke boodschappen weleens in de prullenbak van de klant belanden.

Een persoonlijke benadering, zoals bellen of langsgaan, heeft het voordeel dat je sneller het échte probleem kan blootleggen. Vraag op een vriendelijke manier waarom de klant niet betaalt. En ga daarna samen op zoek naar de beste oplossing om te betalen (denk maar aan een afbetalingsplan).

Zorg er wel voor dat je klant de gemaakte afspraken duidelijk op papier bevestigt.

 

persoonlijke aanpak

 

3. Leer je klant kennen

Hiermee begin je zodra je met een nieuwe klant een samenwerking aangaat. Hoe beter je jouw klant kent, hoe doelgerichter je te werk kan gaan wanneer een factuur blijft liggen. Inzicht in je klant zorgt ervoor dat je dan op maat van de klant kan reageren. Wanneer je je gedrag aanpast, kom je sneller tot het gewenste resultaat.

Zo raden wij je alvast aan om een wanbetaler te laten benaderen door de persoon in jouw bedrijf die al een relatie met de klant opgebouwd heeft. Dat kan een verkoper zijn, maar evengoed een andere medewerker die de situatie er goed kent.
 

leer je klant kennen

 

 

Blijft de betaling toch uit?

Hoe langer een betaling op zich laat wachten, hoe groter de kans dat je nooit je geld krijgt. Tijd is een cruciale factor om jouw cashflow gezond te houden.

Hebben vriendelijk vragen en onomwonden aandringen niet gewerkt? Onderneem dan juridische actie. Op dat punt heeft het bijvoorbeeld geen nut meer om een incassobureau nog meer brieven te laten sturen. Je hebt je klant zelf genoeg aangesproken op de onbetaalde factuur.

Gaat het om een onbetwiste factuur, dan vordert Unpaid ze snel en efficiënt voor je in. Zonder tussenkomst van een rechter of een advocaat. Binnen de 5 dagen nadat je het dossier bij ons indient, sturen wij een deurwaarder naar je debiteur, waar ook in België.

Heb je onbetaalde facturen liggen? Ben je het wachten echt beu?

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.

Wil je graag eerst nog wat meer inlichtingen? Bel ons vrijblijvend op 09/396.34.00 of plan een videomeeting in op het moment dat jou het beste uitkomt.