Nieuwe wetgeving: Maximale betalingstermijn van een factuur ingekort tot 60 dagen
De wettelijke betalingstermijn van een factuur tussen bedrijven is sinds 1 februari 2022 maximaal 60 dagen. Deze nieuwe wet werd in augustus vorig jaar wat onopgemerkt aangenomen, maar heeft een belangrijke impact. Dit artikel geeft je een zicht op wat dit voor jouw bedrijf betekent.
Waarom een nieuwe wet?
Voor deze wet bestond, was de wettelijke betalingstermijn van een factuur 30 dagen. Maar klanten konden met hun leveranciers in hun verkoopcontract een andere termijn afspreken. Van die mogelijkheid werd gretig gebruik gemaakt. Want later betalen kan een belangrijk verschil maken voor een klant...
Grote bedrijven stuurden daarom vaak aan op contractuele betaaltermijnen van 90 en zelfs 120 dagen. Geen goede zaak voor hun minder kapitaalkrachtige leveranciers. Het lange wachten op betalingen was vaak een stevige aanslag op hun liquiditeitspositie.
Alle bedrijven gelijk voor de wet
De nieuwe wet betekent een uitbreiding van het toepassingsgebied van de wet van 29 april 2020. Die beperkte al de betalingstermijnen voor facturen van kmo’s. Met deze nieuwe wet valt nu het onderscheid tussen kmo’s en grotere bedrijven weg. De nieuwe wetgeving geldt voor alle bedrijven.
De overheid heeft in al zijn wijsheid één uitzondering voorzien: zichzelf. Bij overheidsopdrachten kan de overheid wél afwijken van de wettelijk vastgelegde betaaltermijnen, via een Koninklijk Besluit.
Betalingstermijn begrensd op 60 dagen
Een business to business-overeenkomst mag vanaf nu een maximale betalingstermijn van 60 kalenderdagen vermelden. Langere termijnen zijn automatisch nietig en worden teruggebracht naar 30 kalenderdagen. Ook contractueel kan er niet worden afgeweken van die maximumtermijn.
Hiermee voorkomt de wetgever dat een partij zijn aankoopkracht misbruikt om een extreem lange betaaltermijn af te dwingen. Daarbovenop komt dat wettelijke of contractuele controles die uitgevoerd moeten worden óók binnen de termijn van 60 dagen rond moeten zijn. Ze kunnen die dus niet verlengen.
Wanneer start de betalingstermijn van een factuur?
De betalingstermijn start automatisch op het moment dat je klant de factuur ontvangt. Ook van deze datum kan je contractueel niet afwijken.
Pas je algemene voorwaarden aan
Heb je algemene voorwaarden? En is er daarin sprake van een betalingstermijn van meer dan 60 dagen? Pas deze dan snel aan, zodat je in regel bent met de nieuwe wetgeving. Zet je algemene voorwaarden op al je uitgaande documenten, of verwijs ernaar en maak ze makkelijk vindbaar op je site.
Wat als je klant zich niet aan de wettelijke betalingstermijn houdt?
Zodra de wettelijke betaaltermijn voorbij is, vervalt de factuur en kan je de schuld opeisen. Strakke opvolging van onbetaalde facturen is een must voor elk bedrijf. Als je klant na één of enkele aanmaningen nog steeds niet betaalt, raden we je aan om een versnelling hoger te schakelen.
Unpaid kan je hierbij helpen. We nemen graag met jou de mogelijkheden door!
Of dien meteen een dossier in: