Betalingstermijnen en hoe ze je helpen geld te verdienen: 5 tips

De betalingstermijn die je op je facturen vermeldt, speelt een belangrijke rol voor de financiële gezondheid van je bedrijf. Want die bepaalt wanneer het geld binnenkomt. Onze facturatie-experts serveren je 5 tips om er verstandig mee om te gaan.

Betalingstermijnen en hoe ze je helpen geld te verdienen: 5 tips

 

Maar eerst: wat is een betalingstermijn ook alweer? Het is de tijd die je een klant geeft om een factuur te betalen. Op elke correcte factuur moet een vervaldatum staan. Op die datum eindigt de betalingstermijn. De meest voorkomende termijn is 14 dagen, maar sommige bedrijven geven een langere periode van 30 dagen of meer.

Tip 1. Zorg voor een redelijke betalingstermijn

Uiteraard, maar wat is redelijk? 14 of 30 dagen komt courant voor. Denk hier goed over na, want de meeste klanten betalen pas op de vervaldag. Een langere betaaltermijn vermindert dus je liquiditeit.

In de kantlijn: neem de betalingstermijn op in de algemene voorwaarden die je klant aanvaardt wanneer die je producten en diensten bestelt. Zo vermijd je discussie.

Tip 2. Stuur op tijd een herinnering.

Als je klant niet binnen de termijn betaalt, ga dan zo snel mogelijk achter je geld aan. Natuurlijk kan je klant een betaling gewoon vergeten zijn. In dat geval stuur je hem een herinnering.

‘Vergeet’ een klant systematisch te betalen, dan dringt een meer doortastende aanpak zich op. 

herinneringsbrief

 

Tip 3. Blijf vriendelijk.

Hoe vervelend late betaling ook is, blijf kalm en vriendelijk. Zeker bij een eerste herinnering. Komt er geen reactie? Dan mag je toon wat strenger.

Bij hardleerse klanten kan een dwingende toon al bij de eerste aanmaning. Verwijs gerust meteen naar de verschuldigde extra kosten die in je algemene voorwaarden staan.

Tip 4. Bel je klant op bij late betaling.

Betaalt een klant nog altijd niet na je aanmaning? Bel hem dan op en leg duidelijk uit wat de volgende stappen en de gevolgen zijn.

Geef duidelijk je ultieme deadline aan en wees consequent. Het heeft geen zin om met bepaalde stappen te dreigen als je niet bereid bent om ze te ondernemen. Wanbetalers hebben dat heel snel door.

Bevestig telefonisch gemaakte afspraken altijd op mail. Zo kan je klant later niet in twijfel trekken wat werd afgesproken.



bellen met debiteur

 

Tip 5. Schakel Unpaid in.

Betaalt je klant, ondanks je inspanningen, nog altijd niet? Unpaid neemt het van je over wanneer jij het mailen en bellen beu bent. Bezorg ons de onbetaalde factuur via het online platform. Wij gaan onmiddellijk aan de slag om de betaling af te dwingen.

Probeer Unpaid hier uit: 

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.

Zit je met een onbetaalde factuur en heb je vragen over de werking van Unpaid? Bel snel naar +32 9 396 34 00 of laat ons hier weten wanneer je wil worden opgebeld.