Eerste hulp bij onbetaalde facturen
Wat doe je als een factuur niet betaald wordt? Welke stappen moet zetten, en wanneer? We leggen je in 5 stappen uit hoe je dit het best aanpakt. Want hoe je het ook draait of keert, het is tijd voor actie!

Stap 1: Volg je betalingen stipt op
Zorg voor een waterdicht debiteurenbeheer. Volg nauwgezet op of je klanten tijdig betalen en laat onbetaalde facturen niet liggen. Hoe meer tijd er zit tussen het versturen van de factuur en de invordering van een wanbetaling, hoe kleiner de kans op betaling.

Stap 2: Telefoneer eerst
Een onbetaalde factuur? Bel je klant op voor je herinneringsbrieven of rappels verstuurt. Misschien raakte de factuur gewoon ondergesneeuwd in een mailbox of werd de persoon die ze zou betalen ziek. In zo’n geval is de vervelende situatie met dat ene telefoontje opgelost, en blijf jij sympathiek.
Zo’n persoonlijke aanpak is bovendien veel directer en effectiever dan een e-mail of brief, want die vallen makkelijk te negeren.
Hoe pak je zo’n telefoongesprek aan? Hoe ga je om met uitvluchten? Dat lees je in dit artikel.

Stap 3: Stel een correcte aanmaning op
Betaalt de klant na je telefonische rappel nog steeds niet, stuur dan een aanmaning per e-mail én per brief (al dan niet aangetekend).
Vermeld in je aanmaning duidelijk over welke factuur het gaat en verwijs naar je algemene verkoopsvoorwaarden. Zeg daarbij ook duidelijk dat je aanmaning geldt als een ingebrekestelling.
Spreek nooit van een ‘eerste aanmaning’, anders insinueer je dat de klant nog tijd heeft en nog andere aanmaningen kan verwachten voor je zwaardere middelen inzet.
Hulp nodig? Een goed voorbeeld van een aanmaningsbrief vind je hier.
Stap 4: Maak duidelijke betaalafspraken
Je klant wil wel betalen, maar kán dat niet zo makkelijk. Dan kan een afbetalingsplan voor beide partijen een goede oplossing zijn. Wik en weeg de voor- en nadelen, maak duidelijke en concrete afspraken en zet die op papier. Hoeveel, tegen wanneer en op welke rekening wordt er betaald? In dit artikel zetten we je op weg om verstandig met afbetalingsplannen om te gaan.
Stap 5: Schakel op tijd een professional in
Als de betaling uit blijft, wacht dan niet te lang om een professional in te schakelen die je helpt met de invordering. Maak met deze expert duidelijke afspraken over de kostprijs en de commissie. Vergelijk de opties op de markt, want er zijn vaak grote verschillen.

That's where Unpaid comes in
Unpaid regelt al je B2B-invorderingen binnen België, ook voor kleinere bedragen.
Een online claim indienen duurt amper 10 minuten, wij regelen de rest. Binnen de 5 werkdagen gaat de deurwaarder naar je klant met een officiële aanmaning tot betalen.
En dat werkt! Gemiddeld betaalt 89% van de wanbetalers binnen de 30 dagen. Bovendien kost het jou op het einde van de rit helemaal niets. Het voorschot dat je betaalt voor onze diensten halen wij terug bij je wanbetaler.
Ondertussen vertrouwen al meer dan 1200 ondernemingen op Unpaid om onbetaalde facturen te innen.
Wil je het graag eens proberen?
Dien hier je eerste claim in:
Zit je met een onbetaalde factuur en heb je vragen over de werking van Unpaid? Bel snel naar +32 9 396 34 00 of laat ons hier weten wanneer je wil worden opgebeld.