Eerste hulp bij onbetaalde facturen
Wat doe je als een factuur niet betaald wordt? Welke stappen moet je zetten, en wanneer? We leggen je in 5 stappen uit hoe je dit het best aanpakt. Want hoe je het ook draait of keert, het is tijd om actie te ondernemen!
Volg je betalingen stipt op
Zorg voor een waterdicht debiteurenbeheer. Met andere woorden: volg nauwgezet je klanten op om te zien of ze tijdig betalen. Onbetaalde facturen mag je zeker niet laten liggen. Want hoe langer je wacht, hoe kleiner de kans op de inning ervan.
Telefoneer eerst
Een onbetaalde factuur? Bel je klant op voor je herinneringsbrieven of rappels verstuurt. Misschien raakte de factuur gewoon verloren in een mailbox of werd de persoon die ze zou betalen ziek. In zo’n geval is de vervelende situatie met dat ene telefoontje opgelost, en blijf jij sympathiek.
Zo’n persoonlijke aanpak is bovendien veel directer en effectiever dan een e-mail of brief, want die vallen makkelijk te negeren.
Hoe pak je zo’n telefoongesprek aan? Hoe ga je om met uitvluchten? Dat lees je in dit artikel.
Stel een correcte aanmaning op
Betaalt de klant na je telefonische rappel nog steeds niet, stuur dan een aanmaning per e-mail én per brief (al dan niet aangetekend).
- Vermeld in je aanmaning duidelijk over welke factuur het gaat en verwijs naar je algemene verkoopsvoorwaarden. Zeg daarbij ook duidelijk dat je aanmaning geldt als een ingebrekestelling.
- Spreek nooit van een ‘eerste aanmaning’. Anders insinueer je dat de klant nog tijd heeft en nog andere aanmaningen kan verwachten voor je zwaardere middelen inzet.
Hulp nodig? Een goed voorbeeld van een aanmaningsbrief vind je hier.
Maak duidelijke betaalafspraken
Je klant wil wel betalen, maar kán dat niet zo makkelijk. Dan kan een afbetalingsplan voor beide partijen een goede oplossing zijn. Wik en weeg de voor- en nadelen, maak duidelijke en concrete afspraken en zet die op papier. Hoeveel, tegen wanneer en op welke rekening wordt er betaald? In dit artikel zetten we je op weg om verstandig met afbetalingsplannen om te gaan.
Schakel op tijd een professional in
Als de betaling uit blijft, wacht dan niet te lang om een professional in te schakelen, die je helpt met de invordering. Wij kunnen je bij Unpaid verder helpen.
Een online claim indienen duurt amper 10 minuten, wij regelen de rest. Binnen de 5 werkdagen gaat de deurwaarder naar je klant met een officiële aanmaning tot betalen.
En dat werkt! Jouw zuurverdiende centen staan gemiddeld binnen 38 dagen op jouw rekening. Snel, efficiënt én 10 keer sneller dan de klassieke procedure via de rechtbank!
Wil je het graag eens proberen?
Dien hier je eerste claim in:
Zit je met een onbetaalde factuur en heb je vragen over de werking van Unpaid? Bel naar +32 9 396 34 00 of laat hier een contactaanvraag achter.