Eerstehulp bij onbetaalde facturen

Een stappenplan om actie te ondernemen

Als een factuur niet betaald wordt, is het niet altijd duidelijk welke stappen je moet ondernemen en wanneer. Toch is het zeer belangrijk om wel degelijk in actie te schieten. Wij leggen je step per stap uit wat je kan doen en hoe je dit best doet.

Stap 1: Volg stipt je betalingen op

Zorg ervoor dat je altijd stipt betalingen opvolgt! Naarmate er meer tijd er zit tussen het versturen van de factuur en invordering van wanbetaling, daalt de kans op terugbetaling pijlsnel. 

Stap 2: Telefoneer eerst

Voor je begint met brieven of rappels te sturen, telefoneer eerst naar de klant. Het kan altijd dat er gewoon iets is fout gelopen en dat de situatie met dat ene telefoontje opgelost is.  
Zo’n persoonlijke aanpak is bovendien ook veel directer en effectiever dan een mail of brief,  die makkelijk te negeren zijn.

Bereid je voor! Lees hier onze tips over veelgebruikte uitvluchten aan de telefoon.

Stap 3: Stel een correcte aanmaning op

Als er na je telefonische rappel nog steeds niet betaald wordt, stuur dan een aanmaning per e-mail en per brief (al dan niet aangetekend).

Vermeld in je aanmaning duidelijk over welke factuur het gaat en verwijs naar je algemene verkoopsvoorwaarden. Zeg daarbij ook duidelijk dat je aanmaning geldt als een ingebrekestelling.

Spreek nooit van een eerste aanmaning, anders insinueer je dat de klant nog wat tijd heeft en nog andere aanmaningen kan verwachten vooraleer je de zwaardere middelen inschakelt.
Hulp nodig? Een goed voorbeeld van een aanmaning vind je hier.

Stap 4: Maak duidelijke betaalafspraken

Als de klant vraagt voor een afbetalingsplan, maak dan duidelijke en concrete afspraken!
Hoeveel, tegen wanneer en op welke rekening wordt er betaald?

Bevestig deze afspraken schriftelijk en volg ze stipt op.

Stap 5: Schakel op tijd een professional in

Als er niet betaald wordt, wacht dan niet te lang om een professional in te schakelen om je bij te staan bij de invordering. Maak duidelijke afspraken met deze professional wat betreft kostprijs en commissie. Vergelijk de markt, want er zijn vaak grote verschillen!

That's where we come in

Unpaid regelt al je B2B-invorderingen binnen België, ook voor kleinere bedragen.

Een online claim indienen duurt amper 10 minuten, wij regelen de rest. Binnen de 5 werkdagen gaat de deurwaarder naar je klant met een officiele aanmaning tot betalen.

En dat werkt! Gemiddeld wordt 89% van de claims geregeld binnen de 30 dagen. Bovendien krijg je het voorschot voor onze diensten op het einde van de rit ook terugbetaald van de wanbetaler mét een schadevergoeding van max.10% er bovenop.

Sinds de start van ons platform 1,5 jaar geleden, kiezen al meer dan 400 ondernemingen voor onze diensten.
Jij ook? 

Probeer het eens 
Dien hier je eerste claim in