3 tips voor een aanmaningsbrief die je klant wél doet betalen

Een goede aanmaningsbrief kan wonderen doen voor de cashflow van je onderneming. Zeker als je niet te lang wacht om er een te versturen. Hoe langer achterstallige betalingen blijven liggen, hoe groter de kans dat je een betaling helemaal misloopt. We geven jou 3 handige tips en een gratis voorbeeld van een goede aanmaning.

3 tips voor een aanmaningsbrief die je klant wél doet betalen

 

Tip 1: Houd de aanmaning kort en duidelijk

Een aanmaningsbrief is niet de plaats voor poëtische uitspattingen. Maak in enkele woorden duidelijk dat de factuur onbetaald is en dat je een betaling verwacht. Vergeet niet te vermelden over welke factuur (of facturen) het gaat en wat het totale openstaande bedrag is.

 

Tip 2: Leg een uiterste betalingsdatum vast

Vermeld nooit in je brief dat het om een eerste rappel gaat. De klant kan hieruit afleiden dat er nog een tweede of derde rappel zal volgen. Wek niet de indruk dat extra uitstel mogelijk is, maar geef de klant een uiterste betalingsdatum. Vermeld in je betalingsherinnering op welke dag de factuur ten laatste moet betaald worden. Volg ook deze tips om te voorkomen dat het aantal openstaande vorderingen zich opstapelt. Door bijvoorbeeld eerst te bellen voor je een aanmaningsbrief stuurt, vergroot je je kans op betaling.

 

Tip 3: Vermeld de gevolgen van niet-betaling

Een factuur die onbetaald blijft, heeft gevolgen. Dat is de hoofdboodschap van je herinneringsbrief. Uiteraard wil jij je klant niet verliezen. We raden aan om te vermelden dat je liever geen verdere stappen zet, maar niet zal twijfelen als de klant de deadline niet respecteert. In de praktijk betekent dit dat je interesten en/of kosten zal aanrekenen of dat de klant zal opdraaien voor juridische kosten.


Bovenstaande tips zullen je helpen jouw zuurverdiende centen te innen. En met ons gratis sjabloon verstuur je voortaan een correcte aanmaningsbrief die wérkt.

Voorbeeld goede aanmaningsbrief

 

Ook voor een Franstalige of Engelstalige aanmaning hebben wij een voorbeeld.
 

En daarna?

Blijft de factuur onbetaald? Geef dan de onbetaalde factuur uit handen aan een specialist als Unpaid. Het heeft geen zin om rappels te blijven versturen. Doe je dit wel, dan daalt de kans op succesvolle inning. Bovendien stijgt de kans dat klanten jouw factuur steevast als laatste gaan betalen. 

Op Unpaid kan je rekenen. Een claim indienen doe je volledig online. Ons team doet er alles aan om je geld zo snel mogelijk te innen. Let op, je kan pas een procedure pas opstarten nadat de laatste deadline die je je klant gegeven hebt, verstreken is.

 

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.

Of dien je liever je dossier samen met één van onze medewerkers in? Klik op onderstaande knop en kies een moment dat voor jou het best past:

Afspraak inplannen

 

Graag eerst wat meer informatie over de werking van Unpaid? Bel ons vrijblijvend op +32 9/396.34.00 of mail ons op info@unpaid.be.