Wat is een schadebeding?
Een schadebeding zorgt ervoor dat u, als leverancier, bovenop het standaard factuurbedrag een extra som naast eventuele verwijlintresten kan vragen op het moment dat uw klant niet betaald. Een dergelijk schadebeding kan een percentage zijn (bijvoorbeeld 1% per maand) een vast bedrag (bijvoorbeeld 75 € per factuur) een variabel bedrag (bijvoorbeeld 10% van de factuurwaarde) of een combinatie van voorgaande.
Een dergelijk schadebeding leg je vast in je algemene voorwaarden en/of je factuurvoorwaarden. Het is erg belangrijk om deze mee te bezorgen met je factuur of er minstens naar te verwijzen. (als je geen algemene voorwaarden hebt vind je hier meer info rond het opstellen van algemene voorwaarden).
Dit schadebeding is dus een bedrag dat je klant extra moet betalen als je facturen niet betaald worden. Zo een schadebeding zorgt er ook voor dat u eventuele kosten voor het innen van uw facturen kan dekken. In het geval van Unpaid financiert een schadebeding van maximaal 10% immers onze kosten. Hierdoor kunnen wij ervoor zorgen dat, nadat wij de betaling voor u hebben geregeld, u nog steeds 100% van het initiële factuurbedrag ontvangt. Meer zelf bij ons recupereert u nog eens de BTW (21%) van het schadebeding.

Schadebeding: maximum 10%
Door de combinatie van een de bovenstaande mogelijkheden of door het bepalen van een onredelijk hoog bedrag of rente zou het schadebeding snel kunnen oplopen. Er is echter een maximum. Bij de IOS procedure mag het schadebeding gecombineerd met de eventuele verwijlintresten nooit meer dan 10% van het gevorderde bedrag bedragen.
Heb je nog vragen over het schadebeding?
Contacteer ons gerust en wij helpen je met je met plezier verder!
Zit je met een onbetaalde factuur en heb je vragen over de werking van Unpaid? Bel snel naar +32 9 396 34 00 of laat ons hier weten wanneer je wil worden opgebeld.