7 tips om onbetaalde facturen te voorkomen

Stapelen de onbetaalde facturen zich op? Moet je alsmaar langer wachten op geld waar je recht op hebt? Weigert een klant jouw factuur te betalen? Je kan blijven mailen, bellen, brieven sturen … of ons inschakelen. Maar sta er zeker ook bij stil hoe je deze situatie vóór kan zijn. Met deze 7 tips voorkom je dat je klant weigert te betalen.

Tip 1. Stel een waterdichte offerte op

Een klassieker, maar zo waar: goede afspraken maken goede vrienden. Zorg voor duidelijkheid over de verwachtingen van beide partijen. In een ideale wereld staan die ondubbelzinnig beschreven in een offerte. Werk je voor sommige opdrachten niet met offertes? Dan doe je er goed aan om de belangrijkste afspraken toch op papier of e-mail te zetten. Bevestig bijvoorbeeld altijd je bestellingen met een geschreven communicatie.

Tip 2. Ken je klant

Niet elke klant heeft dezelfde financiële mogelijkheden of draagkracht. Bekijk vooraf hoe kredietwaardig je klant is en speel daarop in met de voorwaarden die je stelt. Bij minder solvabele klanten kan je bijvoorbeeld een voorschot vragen.

Tip 3. Monitor je bestaande klanten

Ook een goede klant komt weleens in moeilijk vaarwater. Voorkom dat jij daar de dupe van wordt! Organiseer je zo dat je snel de eerste signalen van wanbetaling oppikt. Herbekijk ook regelmatig hoe het zit met de kredietwaardigheid van je klanten.

monitor je klant

 

Tip 4. Lever wat je belooft

Misschien trappen we hiermee een open deur in, maar besef dat je klant enkel je facturen zal betalen als hij krijgt wat werd afgesproken. Betaalt een klant niet, kijk dan even in eigen boezem: heb je precies geleverd wat je beloofd hebt, was je daarmee op tijd, heb je de juiste prijs aangerekend, ben je alle voorwaarden nagekomen? Voorkom discussies door je 100% aan de vooraf gemaakte afspraken te houden.

Tip 5. Stuur een duidelijke factuur

Zorg ervoor dat de klant jouw factuur niet als een excuus kan gebruiken om niet te betalen. Hoe doe je dat? Stel duidelijke facturen op. Van wie komt de factuur, waarvoor is de factuur, op welk rekeningnummer verwacht je de betaling, wat is de betalingstermijn ...? Een goede factuur maakt het je klant zo gemakkelijk mogelijk om snel te betalen.

Download een template van een goede factuur.

onbetaalde facturen 1

 

Tip 6. Wees duidelijk in je algemene voorwaarden

Jammer genoeg leven we niet in een ideale wereld. De kans op discussies bestaat dus altijd. In zo’n geval heb je veel aan duidelijke en ondubbelzinnige algemene voorwaarden die door je klant werden aanvaard. Je vermeldt er bijvoorbeeld hoe je omgaat met bestellingen en leveringen, welke betalingsvoorwaarden je hanteert en hoe discussies beslecht worden.

Download een template voor jouw algemene voorwaarden.

Tip 7. Organiseer je debiteurenbeheer

Wat doe je als een factuur onbetaald blijft? Denk hierover na vóór het zich voordoet. Maak een strak plan op voor debiteurenbeheer en voer het telkens uit zoals voorzien. Op die manier komen je klanten er snel achter dat jij late betalingen niet zomaar aanvaardt.

Glipt er toch af en toe een factuur door de mazen van het net? Dan is het tijd voor actie. We vertellen je graag hoe we je kunnen helpen om jouw onbetaalde facturen snel te innen. Met de revolutionaire – 100 % juridisch correcte – Unpaid-methode krijg je je geld op je rekening. Zonder dat een advocaat of rechter tussen hoeft te komen.

Heb je één of meerdere onbetaalde facturen? Je kan ze hier eenvoudig indienen:

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.