Wat als je klant failliet gaat en je factuur nog openstaat

Wat als je klant failliet gaat en je factuur nog openstaat?

Je hebt correct geleverd, een factuur verstuurd, maar de betaling blijft uit… en plots hoor je dat je klant failliet is verklaard. Wat nu? Eerst en vooral: doe zo snel mogelijk aangifte van je schuldvordering in Regsol.

Daarnaast zijn er nog andere stappen die je kunt ondernemen als je klant failliet gaat en je factuur nog openstaat. Die lichten we verder in dit artikel toe.

Faillissement? Dan moet je aangifte doen via Regsol

Wanneer een klant failliet wordt verklaard, komt er een curator die het beheer van de boedel overneemt. Vanaf dat moment kan je klant zelf niets meer betalen.
Als schuldeiser moet je jouw factuur aangeven als schuldvordering via Regsol, het online platform van de FOD Justitie.

Hoe doe je een aangifte in Regsol?

  • Ga naar www.regsol.be
  • Maak een account aan of meld je aan als onderneming
  • Zoek het faillissementsdossier van je klant op (via ondernemingsnummer of naam)
  • Dien je aangifte in vóór de vermelde uiterste datum
  • Voeg bewijsstukken toe (factuur, bestelbon, levering, communicatie…)

Als je je vordering niet tijdig en correct indient, verlies je je kans op terugbetaling. Zelfs als je 100% gelijk hebt.

Wat is je kans op betaling?

Dat hangt af van wat er nog te verdelen valt in het faillissement. Bij de afhandeling gelden prioriteiten:

  • De fiscus, bank en RSZ worden eerst betaald, dit zijn bevoorrechte schuldeisers
  • Daarnaast zijn er ook andere bevoorrechte schuldeisers die voorrang krijgen, zoals werknemers en pandhouders
  • Gewone schuldeisers zoals jij komen pas op het einde

Helaas betekent dit vaak dat je als gewone schuldeiser weinig tot niets terugziet. Maar in sommige dossiers met nog activa of in geval van een doorstart, kun je toch nog een (gedeeltelijke) betaling ontvangen.

Heb je een eigendomsvoorbehoud vermeld?

Heb je in je algemene voorwaarden een eigendomsvoorbehoud opgenomen? Dan blijven de geleverde goederen in principe juridisch van jou zolang ze niet zijn betaald.
In dat geval kan je onder bepaalde voorwaarden de goederen terugvorderen uit de failliete boedel, op voorwaarde dat ze nog identificeerbaar en aanwezig zijn.

De voorwaarden zijn:

  1. Opgemaakt vóór levering
    Het eigendomsvoorbehoud moet schriftelijk overeengekomen zijn vóór de levering (bv. in je algemene voorwaarden die correct aanvaard zijn door je klant).
  2. Correct en duidelijk geformuleerd
    Het beding moet ondubbelzinnig aangeven dat de eigendom pas overgaat na volledige betaling:

    “In afwijking van artikel 1583 van het B.W. blijft het verkochte goed het eigendom van de verkoper zolang de totale prijs door de koper niet werd betaald.”

  3. Goederen nog identificeerbaar en aanwezig
    Je kunt enkel goederen terugvorderen die je kunt aanwijzen als jouw eigendom:
    • Ze moeten nog aanwezig zijn in het vermogen van je failliete klant.
    • Ze moeten individueel identificeerbaar zijn (bv. serienummers, duidelijke markering, of factuur/leveringsbon die exact overeenkomt met de voorraad).
  4. Tijdige uitoefening van het recht
    Je moet het eigendomsvoorbehoud inroepen bij de curator en ook vermelden in je aangifte via Regsol.
  5. Respecteren van derdenrechten
    Je recht kan beperkt zijn als derden intussen een sterker recht hebben verworven (bv. een pandrecht van een bank op de handelsvoorraad).

Zijn de goederen doorverkocht, verwerkt of niet meer identificeerbaar? Dan kan je ze niet meer terugvorderen en rest enkel je schuldvordering als gewone schuldeiser.

Wat met btw op een onbetaalde factuur?

Wanneer een klant failliet gaat en je factuur onbetaald blijft, wil je natuurlijk de btw die je al aan de fiscus hebt doorgestort, terugvorderen. In België gebeurt dat niet via een creditnota aan de klant. Een creditnota is alleen correct als er iets wijzigt aan de prestatie of prijs, niet wanneer een vordering oninbaar wordt.

Vanaf het moment dat het faillissement officieel is verklaard, wordt je vordering beschouwd als oninbaar. Je mag dan de eerder afgedragen btw recupereren via een btw-herziening in je aangifte.

Dit doe je zo:

  • Bewijs bewaren: zorg dat je het vonnis van faillietverklaring of een attest van de curator kunt voorleggen.
  • Geen creditnota versturen: de oorspronkelijke factuur blijft bestaan in je boekhouding.
  • Interne boeking maken: boek de btw terug via een interne herziening en neem het bedrag op in vak 61 van je btw-aangifte (ontvangen creditnota’s/herzieningen).
  • Verlies boeken: het excl.-btw bedrag wordt als kost (“afschrijving oninbare vorderingen”) geboekt.

Voorbeeld
Je factuur bedroeg €1.210 (incl. 21% btw):

  • Excl. btw: €1.000
  • Btw: €210

Bij faillissement herneem je de €210 in vak 61 van je btw-aangifte. Het verlies van €1.000 blijft een kost in je resultatenrekening.

Zo vermijd je dat je btw afdraagt over inkomsten die je nooit hebt ontvangen, zonder juridische fouten zoals een onterechte creditnota.

Onbetaalde facturen? Wacht niet tot het faillissement er is

Hoewel je nog stappen kan zetten na het faillissement, is de kans op betaling zeer klein. Daarom is het cruciaal om snel in te grijpen bij wanbetaling.

Met Unpaid kun je onbetwiste B2B-facturen snel en juridisch innen via een versnelde procedure. Zonder gerechtskosten en zonder abonnement.

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

You must have JavaScript enabled to use this form.
Land BEDEFRITLUNLATES
Jouw ondernemingsnummer

Vul je gegevens in om te starten.