Ontdek: Kennis

een offerte
Onbetaalde facturen voorkomen begint bij een duidelijke offerte. Hoezo? Met een offerte stel je de verwachtingen van beide partijen scherp. Je klant kan rekenen op jouw kwalitatieve dienst of kwalitatief product en weet wat jij van hém verwacht. Bovendien helpt een goed opgemaakte offerte je de deal binnen te halen. Met deze tips schrijf jij een offerte uit die geld oplevert.
De IOS-procedure: snel en goedkoop onbetwiste schulden innen
De IOS-procedure, of de procedure tot invordering van onbetwiste geldschulden van ondernemingen, werd in juli 2016 door de Belgische wetgever in het leven geroepen. Ze staat bekend als een snellere, efficiëntere en goedkopere manier om onbetaalde facturen in te vorderen bij bedrijven. Welke voordelen heeft deze wetgeving voor jou? We sommen ze hier voor je op.
Te veel onbetaalde facturen? Zo check je de kredietwaardigheid van je klanten
Hoe voorkom je wanbetalingen? Hoe schat je in of een klant je facturen zal kunnen betalen? Het liefst ook op tijd? Hou voor je gaat samenwerken de kredietwaardigheid van je potentiële klanten tegen het licht. In dit artikel maken we je wegwijs in de 3 factoren die daar een rol in spelen.
attest van oninbaarheid
Een vordering wordt als oninbaar beschouwd van zodra het duidelijk en aannemelijk is dat deze schuldvordering niet meer kan worden teruggevorderd, terwijl er minnelijke of gerechtelijke pogingen zijn ondernomen. Als schuldeiser mag je deze belangrijke stap, waarin de oninbaarheid van de vordering wordt bepaald, niet overslaan. Indien het onmogelijk is om de vordering terug te eisen dan zullen de bijkomende invorderingsprocedures alleen maar meer tijdverlies én geldverlies opleveren. Waarom? Aangezien het onmogelijk is om de openstaande schuld te innen, kunnen ook de invorderingskosten niet gerecupereerd worden. Als schuldeiser verlies je dan twee maal: je loopt niet alleen de openstaande schuld mis, maar ook de gemaakte invorderingskosten worden je aangerekend.
Waarom Unpaid
Onbetaalde facturen, je bent ze liever kwijt dan rijk. Als bedrijf is het jammer genoeg soms onvermijdbaar dat je ermee geconfronteerd wordt en er actie moet ondernomen worden. Waarom zou je in een dergelijk geval kiezen voor de diensten van Unpaid om jouw onbetaalde facturen te innen? In dit artikel geven we je alvast 10 redenen om voor Unpaid te kiezen. Het is immers maar normaal dat je wil weten waar wij voor staan. Het gaat tot slot van rekening om jouw geld.
unpaid striktly cfo
Striktly Business Software is een snel groeiende leverancier van bedrijfssoftware. De ontwikkelaar biedt met een intuïtief CRM- en ERP-pakket een totaaloplossing voor het opmaken van onder meer facturen, offertes, klantenadministratie en betaalopvolging. “We willen onze klanten maximaal ontzorgen in hun (financiële) administratie en projectbeheer. Unpaid vormde met een platform voor het innen van onbetaalde facturen het ontbrekende puzzelstukje binnen onze softwarepakketten”, legt CEO Stéphanie Ouachan uit.
Een goed debiteurenbeheer
Bij heel wat bedrijven ligt de focus sterk op verkoop. Niet onlogisch want zonder verkoop draait je onderneming niet. Maar wanneer is een verkoop succesvol afgerond? Zodra de bestelbon is ondertekend? Zodra het product of de dienst is geleverd? Of vanaf het moment dat het factuurbedrag op je rekening staat?
bofidi kiest voor unpaid
Bofidi is een gereputeerd accountancy- en advieskantoor voor ondernemers in Vlaanderen en Brussel. Het profileert zich vandaag nadrukkelijk als een onestopshop voor boekhoudkundige, financiële en fiscale dienstverlening. Om die missie te verwezenlijken, omarmt het kantoor performante digitale hulpmiddelen. Bofidi doet met grote voldoening een beroep op Unpaid voor zijn debiteurenbeheer. “We stellen dagelijks in het veld vast hoe wanbetalingen op bedrijfsresultaten wegen en adviseren de tool daarom ook aan onze klanten”, vertelt Bartel Decroos, COO bij Bofidi.
wanbetalers hoe herken je ze
Elke onderneming krijgt vroeg of laat wel eens te maken met een wanbetaler. Als je klanten plots niet meer correct betalen, heeft dat gevolgen voor je cashflow. Om dat te vermijden, kan je een wanbetaler maar beter tijdig herkennen. We geven je alvast enkele signalen mee die een belletje moeten doen rinkelen.
Hoe Unpaid kan helpen met je Corona dossier bij de bank
Jammer genoeg heeft Corona lelijk huis gehouden in de Belgische economie. Gedurende meer dan 2 maanden lag de economie quasi volledig stil. Bovendien lijkt het erop dat de heropstart een werk van lange adem zal worden.
Welke kosten mag je aanrekenen bij een laattijdige betaling, en hoeveel?
Wanneer je klant de factuur niet betaalt, kan je intresten en aanmaningskosten aanrekenen. Maar hoeveel juist? En wat zijn realistische tarieven?
tips betalingstermijnen
Op elke factuur die je verstuurt of ontvangt moet er een betalingstermijn staan. De tijd die je krijgt of geeft om de factuur te betalen. De meest voorkomende termijn is 14 dagen maar sommige bedrijven geven een langere periode van 30 dagen of meer. De betalingstermijn is hoe dan ook een belangrijk aspect voor de financiële gezondheid van je bedrijf. We geven je hieronder 5 tips om er goed mee om te gaan.

Pagina's