Ontdek: Kennis

afbetalingsplan: voor- en nadelen
Je krijgt goed nieuws van je klant, de betaling van zijn onbetaalde facturen komt er aan. Maar er zit een addertje onder het gras: je klant wil de factuur niet in één enkele keer betalen, maar stelt een afbetalingsplan voor. Kan je ermee leven dat de klant in schijven betaalt, of niet? We zetten de voor- en nadelen van een afbetalingsplan op een rij en helpen je te beslissen.
Eindig je boekjaar zonder achterstallige facturen: 5 tips
Het einde van dit boekjaar begint te wenken, we zitten volop in kwartaal 4. En al was het voor niemand een doorsneejaar, toch raden we je aan om nú werk te maken van de niet-betaalde facturen die bij je klanten liggen te sudderen. Stuur hen een laatste herinnering en start waar nodig een procedure. Want iedereen verdient het om correct betaald te worden, ook jij.
Wat is factoring
Factoring bezorgt je een voorschot op facturen die je klanten nog niet betaald hebben. Precies zoals de Nederlandse term ‘bevoorschotting’ omschrijft, dus. In dit artikel geven we je inzicht in de voor- en nadelen van factoring, het onderscheid tussen American factoring en de traditionele variant en het verschil tussen factoring en facturen innen met de IOS-procedure.
onbetaalde facturen voorkomen
Stapelen de onbetaalde facturen zich op? Moet je alsmaar langer wachten op geld waar je recht op hebt? Weigert een klant jouw factuur te betalen? Je kan blijven mailen, bellen, brieven sturen … of ons inschakelen. Maar sta er zeker ook bij stil hoe je deze situatie vóór kan zijn. Met deze 7 tips voorkom je dat je klant weigert te betalen.
een offerte
Onbetaalde facturen voorkomen begint bij een duidelijke offerte. Hoezo? Met een offerte stel je de verwachtingen van beide partijen scherp. Je klant kan rekenen op jouw kwalitatieve dienst of kwalitatief product en weet wat jij van hém verwacht. Bovendien helpt een goed opgemaakte offerte je de deal binnen te halen. Met deze tips schrijf jij een offerte uit die geld oplevert.
De IOS-procedure: snel en goedkoop onbetwiste schulden innen
De IOS-procedure, of de procedure tot invordering van onbetwiste geldschulden van ondernemingen, werd in juli 2016 door de Belgische wetgever in het leven geroepen. Ze staat bekend als een snellere, efficiëntere en goedkopere manier om onbetaalde facturen in te vorderen bij bedrijven. Welke voordelen heeft deze wetgeving voor jou? We sommen ze hier voor je op.
Te veel onbetaalde facturen? Zo check je de kredietwaardigheid van je klanten
Hoe voorkom je wanbetalingen? Hoe schat je in of een klant je facturen zal kunnen betalen? Het liefst ook op tijd? Hou voor je gaat samenwerken de kredietwaardigheid van je potentiële klanten tegen het licht. In dit artikel maken we je wegwijs in de 3 factoren die daar een rol in spelen.
attest van oninbaarheid
Een vordering wordt als oninbaar beschouwd van zodra het duidelijk en aannemelijk is dat deze schuldvordering niet meer kan worden teruggevorderd, terwijl er minnelijke of gerechtelijke pogingen zijn ondernomen. Als schuldeiser mag je deze belangrijke stap, waarin de oninbaarheid van de vordering wordt bepaald, niet overslaan. Indien het onmogelijk is om de vordering terug te eisen dan zullen de bijkomende invorderingsprocedures alleen maar meer tijdverlies én geldverlies opleveren. Waarom? Aangezien het onmogelijk is om de openstaande schuld te innen, kunnen ook de invorderingskosten niet gerecupereerd worden. Als schuldeiser verlies je dan twee maal: je loopt niet alleen de openstaande schuld mis, maar ook de gemaakte invorderingskosten worden je aangerekend.
Waarom Unpaid
Onbetaalde facturen, je bent ze liever kwijt dan rijk. Als bedrijf is het jammer genoeg soms onvermijdbaar dat je ermee geconfronteerd wordt en er actie moet ondernomen worden. Waarom zou je in een dergelijk geval kiezen voor de diensten van Unpaid om jouw onbetaalde facturen te innen? In dit artikel geven we je alvast 10 redenen om voor Unpaid te kiezen. Het is immers maar normaal dat je wil weten waar wij voor staan. Het gaat tot slot van rekening om jouw geld.
Een goed debiteurenbeheer
Bij heel wat bedrijven ligt de focus sterk op verkoop. Niet onlogisch want zonder verkoop draait je onderneming niet. Maar wanneer is een verkoop succesvol afgerond? Zodra de bestelbon is ondertekend? Zodra het product of de dienst is geleverd? Of vanaf het moment dat het factuurbedrag op je rekening staat?
wanbetalers hoe herken je ze
Elke onderneming krijgt vroeg of laat wel eens te maken met een wanbetaler. Als je klanten plots niet meer correct betalen, heeft dat gevolgen voor je cashflow. Om dat te vermijden, kan je een wanbetaler maar beter tijdig herkennen. We geven je alvast enkele signalen mee die een belletje moeten doen rinkelen.
Hoe Unpaid kan helpen met je Corona dossier bij de bank
Jammer genoeg heeft Corona lelijk huis gehouden in de Belgische economie. Gedurende meer dan 2 maanden lag de economie quasi volledig stil. Bovendien lijkt het erop dat de heropstart een werk van lange adem zal worden.
Welke kosten mag je aanrekenen bij een laattijdige betaling, en hoeveel?
Wanneer je klant de factuur niet betaalt, kan je intresten en aanmaningskosten aanrekenen. Maar hoeveel juist? En wat zijn realistische tarieven?
tips betalingstermijnen
Op elke factuur die je verstuurt of ontvangt moet er een betalingstermijn staan. De tijd die je krijgt of geeft om de factuur te betalen. De meest voorkomende termijn is 14 dagen maar sommige bedrijven geven een langere periode van 30 dagen of meer. De betalingstermijn is hoe dan ook een belangrijk aspect voor de financiële gezondheid van je bedrijf. We geven je hieronder 5 tips om er goed mee om te gaan.
uitstel van betaling
Af en toe vraagt een klant om uitstel van betaling. Hoe reageer je daarop en wat doe je het best? Het is niet bij wet verplicht om een betalingsuitstel toe te staan. Maar waarom zou je een goede relatie op het spel te zetten en misschien zelfs een klant verliezen door te weigeren? Misschien volstaat een kort overleg om samen een nieuwe betalingstermijn af te spreken. Jij blij en je klant nog meer. Houd wel rekening met een aantal zaken.
voordelen e-facturatie
In je privéleven en op de werkvloer: digitalisatie is omnipresent. Ook als onderneming is het van essentieel belang om de digitale trein te nemen. De meeste van je klanten zijn al overgestapt op e-facturatie (of e-invoicing). In dit artikel bekijken we wat het inhoudt en wat de voordelen zijn.
goede klantenrelatie
Of je nu een groot bedrijf runt, een kmo, een start-up of een eenmanszaak: het zijn je klanten die ervoor zorgen dat je business blijft draaien. Een goede klantenrelatie is dus noodzakelijk. We geven je enkele tips om ze optimaal te onderhouden en zelfs te verbeteren.
wat is cashflow
Cashflow: een van de meest gebruikte begrippen. Maar wat betekent het en waarom is cashflow zo belangrijk voor je onderneming? Wat is een goede en een slechte cashflow nu precies? En wat is de impact ervan op je onderneming?
inningskosten factuur
Onbetaalde facturen hebben een grote impact op je bedrijf. Ze zetten je liquiditeit onder druk. En in het slechtste geval moet je investeringen uitstellen of geraak je in financiële ademnood. Met onze calculator kon je al berekenen hoeveel extra omzet je moet draaien om onbetaalde facturen goed te maken. Maar er zijn nog een pak extra verborgen kosten.
goed debiteurenbeheer
Een goed debiteurenbeheer is essentieel voor elke onderneming. Maar wat wil dat zeggen? En hoe ga je er het best mee aan de slag?
cover-unpaid
Als je onbetaalde facturen wil innen via de IOS procedure, bijvoorbeeld via Unpaid, dan kan het zijn dat dit niet lukt omdat je schuldenaar failliet is of zich beroepen heeft op de wet op de mogelijkheid tot gerechtelijke reorganisatie (nu insolventiewet, vroeger de wet op de continuïteit van de onderneming of WCO). Graag leggen we jou uit wat dit nu precies wil zeggen.
unpaid_ios_procedure
In 2016 ging de procedure “Invordering van Onbetwiste Geldschulden” (IOS) van kracht in België. Deze procedure zorgt ervoor dat ondernemingen hun onbetwiste vorderingen op andere onderneming niet meer via een rechtbank moeten invorderen. Je zit met een onbetaalde factuur en wenst deze via de IOS procedure te gaan innen. In dit artikel informeren we jou waaraan een onbetaalde factuur moet voldoen om deze via de IOS procedure te vorderen.
regsolcover
We gingen in een vorig artikel al dieper in op het stijgende aantal faillissementen van bedrijven. En hoe belangrijk het in dat opzicht is om snel te reageren op onbetaalde facturen. In dit artikel lichten we REGSOL toe. Het digitale platform om faillissementsdossiers elektronisch af te handelen.  Het zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ganse faillissementsprocedure. En het verhoogt de kans dat je onbetaalde facturen van een failliete schuldenaar of een schuldenaar in gerechtelijke reorganisatie (ook bekend als WCO) alsnog recupereert.
yuki-unpaid
Wist je dat je als Yuki gebruiker heel eenvoudig je onbetaalde business to business facturen kan laten innen via Unpaid. Dankzij deze slimme integratie wordt het heel eenvoudig om snel en efficiënt je openstaande facturen weg te werken. Zo kan jij je focussen op de kern van jouw werk. In dit artikel leggen we jou nog even uit hoe je de koppeling maakt.
invordering onbetaalde b2b factuur
Sinds juli 2016 is de zogenaamde Potpourri wet van kracht. Met deze nieuwe wet werd het veel eenvoudiger om onbetaalde facturen tussen bedrijven in België in te vorderen. Unpaid ontstond kort na de inwerkingtreding van deze wet. Wij specialiseerden ons als een van de eersten in deze nieuwe procedure. Maar hoe gaat deze procedure in zijn werk?
Exact-unpaid
Ben jij een gebruiker van Exact en wens je, op een heel eenvoudige manier, je onbetaalde facturen te innen? Dankzij de koppeling tussen Unpaid en Exact kan je jouw openstaande facturen eenvoudig importeren in ons platform. Ontdek hoe het werkt, heel eenvoudig!
schadebeding
Een schadebeding zorgt ervoor dat u, als leverancier, bovenop het standaard factuurbedrag een extra som naast eventuele verwijlintresten kan vragen op het moment dat uw klant niet betaald. Een dergelijk schadebeding kan een percentage zijn (bijvoorbeeld 1% per maand) een vast bedrag (bijvoorbeeld 75 € per factuur) een variabel bedrag (bijvoorbeeld 10% van de factuurwaarde) of een combinatie van voorgaande.
Unpaid Versus Factoring
Hoe verbeter jij jouw cashflow? Voor jou als ondernemer is het niet altijd eenvoudig om te bepalen welke oplossing het best bij jou past. Factoring is een van de vele mogelijkheden die het overwegen waard zijn. Bij Unpaid geloven we echter dat onze oplossing in veel gevallen beter geschikt is. We lichten kort het verschil toe tussen factoring en onze diensten.
goede aanmaning
Als een factuur onbetaald blijft moet je kort op de bal spelen. Hoe langer achterstallige betalingen blijven liggen, hoe groter de kans dat je een betaling zal mislopen. Wacht daarom niet langer dan een paar dagen na de vervaldatum om je klant te bellen. Komt de klant de gemaakte betalingsafspraak niet na? Verstuur dan een herinneringsbrief. We geven jou de cruciale tips en een voorbeeld van een goede aanmaning.
je hebt niet altijd een advocaat nodig voor invordering
Wie denkt aan een invorderingsprocedure denkt daarbij ook aan hoge kosten van een deurwaarder en een advocaat. Maar dat beeld is niet meer accuraat. Je moet zeker niet altijd een advocaat inschakelen om je zakelijke facturen in te vorderen. Wij leggen je uit hoe het zit.
Vermijd verjaring van je factuur
Er bestaat wel degelijk zoiets als de verjaringstermijn van een factuur. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk in actie te schieten wanneer de betaaldatum overschreden is. Heb jij een oude, onbetaalde B2B-factuur liggen die je nog wil invorderen? Lees hier meer over de verjaring van zakelijke facturen.
Teamleader integratie Unpaid
Wat hebben Teamleader en Unpaid gemeenschappelijk? Hun missie om het leven van ondernemers te vergemakkelijken. Een samenwerking tussen beide platformen is dan ook een match made in heaven. Dankzij Unpaid worden onbetaalde facturen een zorg minder voor bedrijven. En dankzij Teamleader hoef je daar als ondernemer zelfs geen extra moeite voor te doen. Via de rechtstreekse integratie op Marketplace stuur je openstaande facturen rechtstreeks vanuit je boekhouding naar Unpaid. Klik, send en klaar.
deurwaarder ios procedure
Onbetaalde facturen werden vroeger vaak niet ingevorderd. Ondernemingen vermeden liever juridische stappen omdat de hele procedure te traag, frustrerend en te duur was. Maar sinds 2016 is dat niet meer zo. De wet op de invordering van onbetwiste geldschulden (IOS) zorgde toen voor een ware revolutie in de incassowereld. Dankzij die nieuwe procedure moet je niet meer naar de rechtbank om de betaling van onbetwiste ‘business to business’ facturen af te dwingen. De deurwaarder kan nu zonder rechtszaak een vonnis krijgen om je factuur in te vorderen.
bellen met wanbetalers
Elke ondernemer kent het probleem van facturen die te laat betaald worden. Wanneer dat gebeurt, raden we aan om de klant eerst te bellen voor je een aanmaning stuurt. Telefoneren gaat sneller dan een brief sturen, het is persoonlijker dan een e-mail en je krijgt onmiddellijk feedback van je klant. Die kan je bovendien ook niet meer negeren als hij je aan de lijn heeft. Het doel van zo’n telefoontje is altijd om een uiterste betaaldatum vast te leggen. Maar hoe pak je zo’n gesprek concreet aan? We geven vijf tips.
wanbetaling is een van de meest voorkomende oorzaken van faillissement
Je hebt gekozen voor een eigen onderneming omdat je de droom hebt om iets moois uit de grond te stampen waar je klanten mee helpt. De occasionele stress, de lange dagen en administratie neem je erbij. No pain no gain, toch? Het enige waar je maar geen vat op krijgt, is wanbetaling. Wat te doen met klanten die niet of veel te laat betalen? Want vergis je niet: ze zijn wel degelijk nefast voor de financiële gezondheid van je bedrijf.
Onterechte redenen waarom je twijfelt om facturen in te vorderen
Onbetaalde of late facturen kunnen dramatisch zijn voor de liquiditeit van je zaak. Toch wachten veel ondernemingen (te) lang voor ze effectief stappen nemen. Wij gingen na bij bedrijven waarom zij twijfelen om hun openstaande facturen in te vorderen. Hieronder vind je de voornaamste redenen. En ook waarom die onterecht zijn…
Unpaid stappenplan voor onbetaalde facturen
Als een factuur niet betaald wordt, is het niet altijd duidelijk welke stappen je moet ondernemen en wanneer. Toch is het zeer belangrijk om wel degelijk in actie te schieten. Wij leggen je stap voor stap uit wat je kan doen en hoe je dit best doet.
doeltreffend factureren doe je zo
Een goede facturatie verkleint de kans op wanbetaling enorm. Maar weet je ook hoe je doeltreffend en efficiënt kan factureren?
vermijd wanbetaling al van bij de offerte
Onbetaalde facturen zijn een bron van frustratie voor elke onderneming. Maar wist je dat je zelf de kans op wanbetaling op voorhand al kan inperken? Lees hier welke 5 stappen ervoor kunnen zorgen dat jij van bij het begin ingedekt bent!
uitvluchten niet betaalde facturen
De persoonlijke aanpak bij inning van onbetaalde facturen is nog steeds de meest efficiënte. Telefoneer of ga langs bij je debiteur. Een brief of email geeft je bewijs maar niet steeds een oplossing. Hier vind je een overzicht van 7 vaak gebruikte of grappige excuses en hoe je hier best mee omgaat.
KBO kruispunt databank ondernemingen
Bij de inschrijving in het KBO moeten ook de activiteiten van jouw bedrijf vermeld worden. En daar wringt het schoentje soms.